2010 m. gruodžio 3 d., penktadienis

Išsilaisvinimas


Kiek daug dabar išraitoma, išprotaujama abstrakčių traktatų, straipsnių, knygų, filmų apie laisvę ir išsilaisvinimą. Juose Laisvė apibrėžiama lyg optimalaus supjaustymo kraupi, krauju alsuojanti VIŠTOS schemelė mėsininko parduotuvėje ar Paryžiaus barikadų vėliavos konservuota skiautė . Žodžiai be dvasios - jau negyvenamo, palikto buto tuštuma, Hesės stiklo karoliukų žaidimai, rulonai pūvančių gazietų Tarkovskio filmų potvynių srovėse - šliogeriški, rastauskiški semantiniai žodžių reikšmių nėriniai-voratinkliai. Ką galima prirašyti, paaiškinti apie laisvę, jei niekada nepajutai to vidinio pakilimo į aukštybes po ilgų sutemų laukiant, smilkstant, derinantis prie kažkieno noro, malonės, parodyto dėmėsio šlako, numesto žodžio.

Laisvė - tai fizinė, dvasinė REALI - išsiveržimo ir skrydžio - būsena, kurią aštriai pajunti vos pradėjusi vaduotis iš priklausomybės nuo santykių, kurie paralyžiuoja valią, gniuždo.
Atsikeli vieną skaistų rytą ir pajunti pilnus plaučius gaivaus oro. Prieš tai, be abejo, turi praeiti laikas, kad sukauptum tą raketinį kurą išsiveržimui iš simbolinių narvelių, voljerų , aptvarų. Kol sykį pajunti - jau viskas, vidinis prižiūrėtojas (kompleksai, iliuzijos, prisirišimai, jausmai, gailestis, baimės) suseno, išsibaigė, ar prižūrėtojas tiesiog primigo pavargęs, pavargo budėti sargyboje . Ir - UP ! - kuo tolyn -aukštyn! nuo tos vietos, kur vegetavai, nuo žmogaus, kuris slėgė ir dusino, neleido būti savimi. Laisvė - tai vidiniai sparnai ir palankus vėjas, kai nereikia niekam dėl nieko teisintis.

Visada jaudino pabėgėlių iš nelaisvės istorijos. 15-20 m kokiame pusrūsyje ar fermoje vergauja, kenčia, kol vieną dieną - pro plyšį ir strimgalviais į prerijas. Kodėl anksčiau to nedarė, gi tiek palankių progų ir plyšių? Ne, vidinis laikrodis, varžtai turi pirmiausiai atsisukti viduje , pačiame žmoguje, o ne išorinėse sąlygose.

2010 m. lapkričio 30 d., antradienis

Atogrąžos


"Atogrąžos - nuo "atsigręžti". Šiltos jos, gaivios ir malonios kaip Maironio vasaros naktys.

Kone fiziškai pajutau lietuvių viso etnoso energetikos susigūžimą kamuoliukan, kaip kolektyvinė mūsų dvasios sąrangos nugara atsigręžia kietai naujovėms, pokyčiams, gyvenimo iššūkiams ir progresui . Vėžio energogarma - spiralė, sraigės namukas, kiautas, kuriame visi tūnom ir žiūrim nostalgiškai drėkstančiom akim į praeitį, atgręžę kietą sprandą ateičiai.

Nesu sentimentali, yda. Bet... ir man, prieš lūžius akys pasrūva sūrymu ir kyla spontaniškas noras spausti Laiko traukinio :"stop-kraną."

Emociškai nenoriu, kad Justė išvažiuotų studijuot toli, nors tai neišvengiama . Neįsivaizduoju, kaip be jos apskritai išgyvensiu buitiškai, psichologiškai, dvasiškai. Ir ką - amen, bailė, gyvenimas jai išvykus sustos? negi taip bijau pokyčių, nors pati juos propaguoju karštai nenuobodžiai?

Tipinis lietuviškas elgesys. Štai vyro brolis , netekęs darbo, surentė kačių namą kieme, dviaukštį, tvirtą ir komfortišką, tik vandentieko trūksta. Taip lietuviška, padėjo joms įleisti šaknis , pastatė kiautą - paminklą savo baimėms, trukdančioms atsiverti gyvenimui - kažkur važiuoti, prasisiekti, susirasti darbą, konkuruoti...

Pavydžiu grynakraujams rusams - jie daro Likime cirkinius kulbitus, zigzagus pokyčius žaibiškai. Sėdi sėdi ir - OPLIA! - salto mortale - profesijoje ir gyvenime. Nepamiršiu ruso, kuris Frankfurto oro uoste kalė kinų hieroglifus. Programeris, gavo Šanchajuje darbą, lengvai pasiliuosavo - ir skrido su šaltakraujiška "avosj" šypsenėle į naują gyvenimą. Mums taip nesigauna. Ir vėl aerouoste raudosiu, savaitę leisgyvė kelsiuos rytais it iš kapo atsiskyrusi nuo vaiko. Kaip ir visos lietuvės , pasirodo.... kiek skaitau laiškus - tapačios reakcijos, tik gėdijasi pasisakyti, bet dauguma rauda išsiskyrusios vaikų, vyrų,

Lietuviškos atogrąžos - genetinė dominantė - gaila , patologiškai gaila skirtis su dabartim, kurią išsiveš dukra, kažką keisti, prie ko jau prisvilai-kraujais, pripratai kaip prie atogrąžų popietinių liūčių. Senovės pasakose mergaitės svajojo apie princą ant balto žirgo. Dabar gal pasvajoja apie GERĄ, RAMŲ RYTOJŲ, kuris ateis ir lyg mielas senelis Kristoforas perneš per laiko upę į šviesesnį rytojų - į tvirtą krantą, kur baimių prisodrinta dabartis jau rodysis gaiviom, prijaukintom atogrąžom ... ir ilgėsimės jų, pamiršusios kaip nesaugiai, per ilgai ir per skausmingai - praeityje trypčiojome džiunglių patamsiuose.